Причини неуспішності дітей молодшої школи бувають об’єктивні (недосконалі методи навчання, великий обсяг матеріалу) та суб’єктивні (обставини, які залежать від особливості учня). Всіх молодших школярів можна умовно розділити на такі групи:
• Педагогічно запущені – діти, якими не займалися взагалі, або дуже мало. У них відсутні навички, вміння та мотиви навчання. В таких учнів, зазвичай, розумова сфера знаходиться в гарному стані, але вчаться вони не дуже добре.
• Розумово відсталі – діти із затримкою розвитку мозку, спричиненою захворюванням в ранньому віці. Школярі цієї групи можуть освоїти елементарні навички та знання. Але вони майже зовсім не вміють абстрагувати й узагальнювати вивчений матеріал. Такі діти повинні навчатися за спеціальними програмами.
• Ослаблені (церебро-астенічний тип) – діти з слабкою нервовою системою та низькою працездатністю. Велике навантаження в сучасних школах не під силу даному типу малюків. Вони можуть тільки 20-30 хвилин повноцінно працювати на уроці, а потім – різко втомлюються. До кінця заняття їх поведінка може стати непередбачуваною. Перебування на останніх уроках, зазвичай, і зовсім не під силу таким дітлахам. Найбільш численною групою невстигаючих дітей в сучасній школі є педагогічно запущені. За теорією М. Мурачковського є декілька типів дітей, які не встигають у навчанні:
1. Діти, у яких розумова діяльність низька, але ставлення до навчання позитивне. Корекційна робота: активний розвиток розумової діяльності, самостійності. Заняття повинні організовуватися за спеціальною програмою. Під час навчання потрібно використовувати спеціальні зошити, посібники, наочність.
2. Діти з високою розумовою діяльністю, але негативним відношенням до навчання. Корекційна робота полягає в формуванні гарного ставлення до навчання. Головне – змінити внутрішні установки та позицію дитини щодо шкільних знань. Існують підручники з психології дошкільника, які допоможуть дорослому правильно спілкуватися з дитиною даного типу.
3. Діти, які разом з низькою розумовою діяльністю негативно ставляться до навчання. Корекційна робота включає декілька етапів: спочатку треба викликати у дитини цікавість, мотивувати її на досягнення певної мети, а тільки потім переходити до вирішення більш складних задач. Оскільки молодший шкільний вік, разом з дошкільним, є найкращим для навчання, його потрібно використовувати по максимуму і в роботі з невстигаючими дітьми. В книжкових магазинах, таких як bookletka.com, можна знайти корисну літературу, яка допоможе вчителям та батькам вирішити багато питань з виховання школярів.